Holistisch Binnenveld Voedingscoach
Holistisch Binnenveld Voedingscoach
afvallen lukt niet

Als afvallen niet lukt

Hoe frustrerend; je doet zo je best, je eet gezond en wat minder dan normaal, of volgt zelfs een speciaal dieet en het lukt maar niet om af te vallen. En als het na veel moeite wel lukt, zit het er ook zo weer aan.
Hoe kan dat nou?

In beginsel is en blijft het belangrijkste dat de energie-inname in verhouding dient te zijn met je energieverbruik. Je kunt eenvoudig zelf berekenen hoeveel Kcal je nodig hebt door je BMR en vervolgens je PAL uit te rekenen. Daarna kun je eens een tijdje bijhouden hoeveel Kcal je op een dag inneemt. (tools op diverse websites te vinden). 
Een verschil in opname en gebruik kan hard gaan; één blokje kaas per dag extra betekent 5 KG gewicht (vet dus) erbij in 1 jaar. Houd deze balans voor jezelf dus in de gaten en pas aan op actievere of minder actieve dagen.

In de oertijd bewogen we veel en moesten we op zoek naar ons eigen eten. Nu komen we onze dag grotendeels zittend door. We verbranden daardoor minder en anders, waardoor een teveel aan koolhydraten al gauw opgeslagen wordt in vet. Het is dus zinnig om ook naar deze verhoudingen te kijken.

Met strengere diëten, met een lage calorie-inname kun je aardig snel wat Kilo’s afvallen. Het gevolg is echter dat je lijf niet de tijd krijgt te wennen aan deze nieuwe balans (ook wel homeostase genoemd) waardoor het na je lijnpoging weer snel de “oude balans” opzoekt en vet gaat opslaan. Dit pleit ervoor om op een verantwoorde en rustige manier af te vallen. 0,5 KG per week is reëel. 

Ook heeft een zeer lage Kcal inname tot gevolg dat je lichaam zuiniger omgaat met de energie en na een aantal weken in de zogenaamde spaarstand komt, waardoor het afvallen nog moeilijker gaat.

Ten slotte zijn er behoorlijk veel andere oorzaken waardoor afvallen kan worden bemoeilijkt:
•    Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen (vitamines, mineralen) kunnen veroorzaken dat de  omzetting van voedsel in energie verminderd. Je verbrandingsprocessen kunnen op dat moment niet optimaal meer verlopen, met direct overgewicht tot gevolg. Tekorten kunnen ontstaan door verkeerde voeding / medicijngebruik / chronische stress etc.
•    Slaapproblemen. Structureel te weinig slapen, of ’s nachts wakker liggen heeft tot gevolg dat je hormoonsysteem uit balans raakt. Dit hoormoonsysteem heeft ook invloed op o.a. je energiehuishouding.
•    Teveel en verkeerde koolhydraten eten. Snelle koolhydraten zorgen voor een sterke verhoging van je bloedsuikerspiegel en frequent eten (>3-4x per dag en tot ’s avonds laat) zorgt dat deze insulinepieken blijven aanhouden, waardoor er teveel glucose gemaakt wordt. Deze glucose wordt dan opgeslagen als vet.
•    Bij een voortdurend hoge bloedsuikerspiegel ontstaat uiteindelijk insulineresistentie, waardoor vet helemaal niet meer verbrand kan worden, ongeacht hoeveel je dan nog eet, of lijnt. Een vicieuze cirkel ontstaat.
•    Te weinig gebruik van gezonde vetten. Dit klinkt voor veel mensen nog heel tegenstrijdig. Toch is het zo dat door geen of te weinig gezonde vetten te gebruiken, cruciale processen stagneren en indirect gevolg zijn van overgewicht.
•    Een verlaagde verbranding. Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals een trage schildklier.
•    Onvoldoende bewegen. Onze spieren zijn nodig voor de verbranding. Hebben we weinig spiermassa, is er weinig te verbranden.
•    Emotionele disbalans. Onverwerkte emoties, traumatische gebeurtenissen in het verleden kunnen er voor zorgen dat je (vaak onbewust) de kilo's vasthoudt.

Ten slotte nog deze quote ter inspiratie: “Je wordt het gemiddelde van de 5 mensen waarmee je je omringt"
Wordt jij gestimuleerd en uitgedaagd om gezond en vitaal te leven, óf wordt je beperkt in je doel...……..

Kun je hulp gebruiken om de echte oorzaak op te lossen en blijvend op een gewicht te komen passend bij jou? Maak een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

© 2021 Holistisch Binnenveld